Veelgestelde vragen
Wij helpen u graag met begrijpen.
Op deze pagina vindt u verwijzingen naar veel gestelde vragen over diverse onderwerpen op het gebied van incassodiensten en debiteurenbeheer:
Algemeen
In het rechter deel van deze pagina vindt u de knop ‘direct contact’. Als u hierop klikt, vindt u alle mogelijkheden om contact met ons op te nemen. Heeft u ook gezien dat de website een chatfunctie heeft en dat u (tijdens kantooruren) met ons kunt chatten?
Via de chatfunctie op de website, via het contactformulier, via e-mail of telefonisch, kunt u het bedrag opvragen wat u nog moet betalen. U kunt ook vragen om een betaallink per sms. Die sturen wij graag toe. Inloggen op uw dossier, kan met een aangemaakt account. Daar vindt u een financieel overzicht. Dat kan handig zijn wanneer u een betalingsregeling heeft. Ook daar kunt u met i-DEAL betalen. Een uitleg hoe u dit doet vindt u op onze inlogpagina. Het maken van een account is iets lastiger dan u misschien gewend bent. Dat komt omdat wij uw persoonsgegevens zorgvuldig beschermen.
Aanmaning
Het kan zijn dat u net betaald heeft op het moment dat wij de aanmaning stuurden. Of dat u bij onze cliënte heeft betaald. Stuurt u ons een kopie of foto van uw betalingsbewijs, dan controleren wij of uw betaling is ontvangen en op de juiste manier is verwerkt. In de tussentijd wordt uw dossier aangehouden en nemen wij geen verdere actie. Vermeld uw dossiernummer. Dit nummer staat op elke brief die u van ons ontvangt. U krijgt zo snel mogelijk antwoord van ons.
Let op! Zonder een geldig betalingsbewijs kunnen wij uw betaling niet traceren.
Als u een rekening niet betaalt, komen er incassokosten bij. Dit is in de wet geregeld. Ook moet u rente betalen over het onbetaalde bedrag. Hoe langer u wacht met betalen, hoe hoger het rentebedrag wordt. Rentepercentages zijn wettelijk vastgesteld. Er zit een verschil in de hoogte van de rente voor natuurlijke personen (‘wettelijke rente’) en rechtspersonen (‘handelsrente’). Werkt uw schuldeiser met algemene voorwaarden, dan kunnen daar – vaak hogere – contractuele rentepercentages in staan.
Bent u kort geleden verhuisd? En heeft u uw nieuwe adres niet of niet aan uw schuldeiser doorgegeven? Of heeft u tijdelijk ergens anders gewoond en heeft u dit (tijdelijke) adres niet aan uw schuldeiser doorgegeven? Een schuldeiser weet alleen uw juiste adresgegevens als u hem dit vertelt. Ook kan een herinnering per e-mail zijn gestuurd. Als u meer over de herinnering wilt weten, kunt u altijd contact met ons opnemen.
Betalingsregeling
Wanneer u niet op tijd of niet volgens de gemaakte afspraken betaalt, vervalt de betalingsregeling. U bent dan verplicht het volledige (restant)bedrag alsnog in één keer te betalen. NDA Incasso stuurt vaak nog een bericht wanneer u niet, niet op tijd of niet het juiste bedrag heeft betaald, maar daar zijn wij niet toe verplicht. Neem dus geen risico en betaal op tijd. Des te sneller bent u van uw schuld af. En de door u te betalen rente loopt dan ook niet onnodig hoog op. Lukt het toch een keer niet om op tijd te betalen? Bel ons dan!
Nee, er kan alleen een betalingsregeling worden afgesproken wanneer uw schuldeiser daarmee akkoord gaat. Een schuldeiser is niet verplicht om akkoord te gaan. De meeste schuldeisers (onze klanten) geven NDA bevoegdheden om een regeling te kunnen treffen. De hoogte van de schuld is daarbij belangrijk. Wij vragen u meestal naar uw financiële situatie wanneer u een betalingsregeling voorstelt. Met uw informatie kan NDA uw schuldeiser uitleggen waarom er niet in één keer kan worden betaald. Met behulp van uw informatie kunnen wij een regeling treffen, die reëel is om na te komen.
Op de pagina ‘Ik wil een betalingsregeling’ kunt u online een verzoek tot een betalingsregeling indienen of u stuurt uw verzoek per e-mail. Na ontvangst kijken wij of akkoord kan worden gegaan met de door u voorgestelde betalingsregeling. Soms zullen wij om aanvullende gegevens vragen. Met behulp van de chatfunctie op de website of telefonisch contact (tijdens kantooruren) kunt u direct met ons praten over een betalingsregeling. U weet dan direct waar u aan toe bent, wat u gaat betalen en met ingang van wanneer.
Dagvaarding
Bent u gedagvaard voor de kantonrechter dan staat dit in de dagvaarding vermeld (sector Kanton). U kunt dan uw verweer schriftelijk of mondeling voeren. Schriftelijk kan door uw verweer op papier te zetten en dit (samen met bewijsstukken) ruim op tijd vóór de zitting aan de rechter toe te sturen. De griffier van de rechtbank stuurt u na de zitting een rolbericht. Daarin staat uitgelegd hoe de procedure verder verloopt. Mondeling uw verweer voeren voor de kantonrechter kan door op het tijdstip van de zittingsdag dat in de dagvaarding is genoemd naar de desbetreffende rechtbank te gaan. Zorg dat u ruim op tijd aanwezig bent en meldt u bij de bode van de rechtbank. Het kan voorkomen dat u enige tijd moet wachten. Meer informatie leest u hier.
Wordt u voor de sector civiel van de rechtbank opgeroepen, dan moet u een advocaat inschakelen. Meer informatie leest u hier.
Er zijn twee mogelijkheden:
- U betaalt voor de zitting het totale bedrag. Checkt u even de hoogte van het bedrag bij NDA en neemt u contact met ons op. Wij vertellen u dan de laatst mogelijke dag waarop de betaling moet zijn gedaan. U voorkomt dan de extra proceskosten van de rechtbank. Dit zijn de griffiekosten. Deze zijn de afgelopen jaren erg hoog geworden.
- Als u niet ineens kunt betalen is soms nog mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Neemt u dan contact met ons op, bij voorkeur via de chatfunctie op onze website of telefonisch. Samen met u bespreken we welke regeling mogelijk is en bekijken we of het nodig is of de procedure moet doorgaan (of niet).
Nee, u hoeft niet naar de zitting toe. Wij raden u aan om vóór de zitting alles te betalen U betaalt voor de zitting het totale bedrag. Checkt u even de hoogte van het bedrag bij NDA en neemt u contact met ons op. Wij vertellen u dan de laatst mogelijke dag waarop de betaling moet zijn gedaan. U voorkomt dan de extra proceskosten van de rechtbank. Dit zijn de griffiekosten. Deze zijn de afgelopen jaren erg hoog geworden.
Let op! Als uw betaling pas op of na de dag van de eerste zitting bij ons binnenkomt, dan kunnen wij een zaak niet meer intrekken bij de rechter. U moet dan ook de extra kosten betalen. Betaal dus op tijd!
Betaalt u niet voor de zitting, dan zal de rechter u ‘bij verstek’ veroordelen. U wordt dan ook veroordeeld om de extra kosten van de procedure betalen. Als u niet ineens kunt betalen is soms nog mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Neemt u dan contact met ons op, bij voorkeur via de chatfunctie op onze website of telefonisch. Samen met u bespreken we welke regeling mogelijk is en bekijken we of het nodig is of de procedure moet doorgaan (of niet).
Een dagvaarding wordt bij u thuis gebracht door een gerechtsdeurwaarder. Het is een papier waarin staat dat u voor een rechter moet verschijnen. In de dagvaarding staat voor welke rechter u verwacht wordt, op welke dag en tijdstip en in welke plaats. Ook staat aangegeven om welke zaak het gaat en voor welk bedrag en/of voor welke kwestie het oordeel van de rechter gevraagd wordt. Meestal wordt er om een betalingsveroordeling gevraagd. De rechter geeft zijn oordeel in een vonnis. Dat vonnis kan gebruikt worden om beslagmaatregelen te laten nemen door een gerechtsdeurwaarder.